کد مطلب:276403 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

شباهت به هود
نام هودعلیه السلام عابر است، و نوح علیه السلام ظهورش را بشارت داد. در كتاب كمال الدین از امام صادق علیه السلام آمده كه فرمود: هنگامی كه وفات نوح نزدیك شد، شیعیان و پیروان خود را فراخواند و گفت: بدانید كه پس از من غیبتی خواهد بود كه طاغوت ها ظاهر می شوند، و البته خداوند - عزّوجلّ - به وسیله قیام كننده ای از فرزندانم كه هود نامیده می شود بر شما گشایشی می رساند. او هیبت و سكینه و وقار دارد، در خلقت و اخلاق شبیه من است، و خداوند هنگام ظهور او دشمنان شما را به وسیله باد هلاك می كند. پس پیوسته منتظر و مراقب ظهور و قیام هود بودند، تا این كه مدّت بر آن ها طولانی شد و دل بیشترشان را قساوت گرفت. سپس خداوند متعال پیغمبرش، هود را فرستاد، بعد از آن كه نومید شده بودند و بلا و گرفتاری وجودشان را پر كرده بود، و دشمنان به وسیله باد بدون نفع هلاك شدند، بادی كه خداوند متعال آن را در قرآن چنین توصیف كرده است: «ما تَذَرُ مِنْ شَیْ ءٍ أَتَتْ عَلَیْهِ إِلاَّ جَعَلَتْهُ كَالرَّمِیمِ»؛ [1] بر هیچ چیزی نگذشت مگر این كه آن را همچون استخوان خاك شده ساخت. آن گاه غیبت بر او واقع شد تا این كه هودعلیه السلام ظاهر گشت. [2] قائم علیه السلام را نیز با تمام خصوصیات پدران بزرگوارش مژده داده اند، و غیبت و ظهورش را بیان فرموده اند، كه پاره ای از آن ها گذشت.

هودعلیه السلام؛ خداوند - عزّوجلّ - كافرین را به وسیله او هلاك كرد، و باد عظیم را بر آن ها فرستاد، چنان كه خداوند می فرماید: «إِذْ أَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الرِّیحَ العَقِیمَ - ما تَذَرُ مِنْ شَیْ ءٍ أَتَتْ



[ صفحه 259]



عَلَیْهِ إِلاَّ جَعَلَتْهُ كَالرَّمِیمِ»؛ [3] كه بر آنان تندبادی بی باران فرستادیم كه بر هیچ چیزی نگذشت مگر این كه آن را همچون استخوان خاك شده ساخت. قائم علیه السلام نیز چنان است كه خداوند متعال به وجود او جمعی از كافرین را به وسیله باد سیاهی نابود می كند. - چنان كه در روایت مفضّل گذشت، و در بحث نداهای آن حضرت ان شاء اللَّه خواهد آمد -.


[1] سوره ذاريات، آيه 41.

[2] كمال الدين: 145:1.

[3] سوره ذاريات، آيه 41 و42.